SOSU-assistenter i Vejle er klar til at tage hånd om etniske ældre

Når ældre af anden-etnisk baggrund skal flytte på plejehjem, kan de kulturelle forskelle udfordrer SOSU-assistenterne. Skoleansvarlig for social- og sundhedsskolen i Vejle er meget positiv over for elevernes håndtering af de kulturelle udfordringer. 

Af Amalie Hougaard Knudsen, onsdag den 12. marts 2019

Foto: Erik Refner/Ritzau Scanpix

 

En stigning i antallet af ældre af anden etnisk baggrund gør, at SOSU-uddannelsen i Vejle Kommune må undervise i håndtering af kulturforskelle. Så bliver de nyuddannede assistenter klar til at tage sig af de ældre og de kulturelle forskelle, der hører med.

De sidste 20 år er antallet af indvandrere over 65 år, der bor i Danmark, steget fra 1747 til 4486 personer. Og den udvikling vil forsætte, vurderer Danmarks Statistik, der forventer, at der kommer dobbelt så mange over de næste 20 år.

 

Sprogbarrieren på plejehjemmene

Mange af udfordringerne bunder i de kulturelle forskelle, der er mellem danske ældres forventninger til pleje og anden-etniske ældres forventninger. Det fortæller Bjarke Oxlund, der er lektor i antropologi hos Københavns Universitet.

”Danskerne er tryggere ved, at det er plejepersonale, der yder kropspleje. Næsten alle andre steder på jorden er det bedst, hvis omsorg og pleje udøves af familien,” siger Bjarke Oxlund.

Det er inden for områderne af ældreplejen, der omhandler mad og sprog, at SOSU-assistenterne møder de største udfordringer, fortæller antropolog og ældreforsker, Jens Kofod.

”Sproget er en barriere for især kvinder, der har gået hjemme og ikke har været på det danske arbejdsmarked,” siger Jens Kofod.

 

SOSU-uddannelsen klæder de studerende godt på

De studerende på SOSU-uddannelsen er nysgerrige på kulturforskelle og har lyst til at lære om dem, det oplever skoleansvarlig for social- og sundhedsskolen i Vejle, Pernille Benzon. Hun fortæller dog også, at skolen ikke underviser specifikt i pleje af ældre med anden etnisk baggrund.

”Der er ikke et specielt forløb, hvor de lærer om ældre med anden etnisk baggrund, men det er en del af deres uddannelse, at de lærer, hvordan man håndterer borgere af forskellig etnicitet og med forskellige behov,” siger Pernille Benzon.

Pernille Benzon fortæller, at der altid har været fokus på pleje af forskellige slags borgere. Selvom man er opmærksom på, at der kommer flere ældre af anden etnisk baggrund, så mener hun, at undervisningsforløbet fungerer, som det er nu, og ikke vil blive tilpasset yderligere.